Czym jest dostępność cyfrowa w e-commerce?
Dostępność cyfrowa oznacza, że każda osoba, niezależnie od stopnia sprawności wzrokowej, słuchowej, motorycznej, czy poznawczej może wygodnie i bez przeszkód korzystać ze sklepu internetowego. Dostępność cyfrowa dotyczy zarówno tradycyjnych sklepów internetowych dostępnych w przeglądarce, jak i w aplikacjach mobilnych.
Dostosowanie platformy e- commerce do zasad dostępności cyfrowej (WCAG – ang. Web Content Accessibility Guidelines) polega na tworzeniu rozwiązań cyfrowych w sposób zrozumiały i prosty, aby większość użytkowników mogła z nich korzystać bez konieczności dodatkowego dostosowywania.
Warto mieć na uwadze, że stosownie się do wytycznych dotyczących dostępności stron internetowych będzie miało pozytywny wpływ na strategię SEO i odwrotnie, ponieważ ścieżki wdrażania obu tych rozwiązań często się pokrywają.
Czym jest Akt o Dostępności (EAA) i dlaczego jest kluczowy w kontekście sklepów internetowych?
Europejski Akt o Dostępności (ang. European Accessibility Act – EAA) to unijne rozporządzenie, które ma na celu ujednolicenie wymogów dostępności dla wielu produktów i usług cyfrowych na terenie całej Unii Europejskiej. W polskim ustawodawstwie rozporządzenie funkcjonuje jako ustawa „o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze”, która została uchwalona 24 kwietnia 2024 r., a jej zapisy wchodzą w życie 28 czerwca 2025 r.
Dla przedsiębiorców prowadzących handel online, w szczególności własne e-sklepy oznacza to przede wszystkim konieczność dostosowania swoich platform do określonych standardów pod groźbą sankcji.
Kogo dotyczy EAA, a kto jest wyłączony?
EAA dotyczy szerokiego grona podmiotów, w tym:
- Dostawców produktów i usług cyfrowych, czyli producentów sprzętów elektronicznych (np. smartfonów, tabletów) oraz producentów usług cyfrowych, w tym bankowości, platform streamingowych, platform e-commerce itp. Jako producent usługi cyfrowej Comarch e-Sklep zadbaliśmy o kwestie techniczne. Dostosowaliśmy cyfrowo nasze gotowe szablony, wprowadziliśmy niezbędne zmiany w kodzie oraz dostarczyliśmy dodatkowe funkcje, dzięki którym znacznie łatwiej dostosujesz swój e-Sklep do nowych przepisów.
- Wszystkich przedsiębiorców, którzy oferują produkty i usługi objęte EAA z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców, czyli firm zatrudniających do 10 osób o obrocie rocznym do 2 mln euro.
Jakie grożą kary za niedostosowanie e-sklepu do EAA / WCAG ?
Brak zgodności może skutkować:
- karami pieniężnymi – nałożonymi przez krajowe organy (kary mogą sięgać nawet 10% rocznego obrotu firmy),
- nakazami dostosowania w krótkim terminie,
- wycofaniem produktów lub usług z rynku,
- spadkiem zaufania, utraconymi klientami i stratami wizerunkowymi.
Czym jest WCAG?
WCAG (z ang. Web Content Accessibility Guidelines) to wytyczne techniczne i filozofia projektowania usług cyfrowych tak, by były one dostępne dla wszystkich użytkowników, również tych z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 roku w Polsce ma zacząć obowiązywać WCAG 2.2.
Cztery fundamenty WCAG:
- Postrzegalność – treści powinny być prezentowane tak, by użytkownicy mogli zobaczyć i usłyszeć np. poprzez zapewnienie alternatyw tekstowych dla obrazów lub transkrypcji dla plików audio/wideo.
- Funkcjonalność – użytkownik powinien móc w łatwy sposób obsługiwać i nawigować po interfejsie niezależnie od używanych metod np. klawiatury, myszy czy ekranu dotykowego.
- Zrozumiałość – prezentowane treści powinny być czytelne i zrozumiałe. Dlatego powinny być napisane jasnym i zwięzłym językiem oraz posiadać odpowiednie formatowanie np. nagłówki, etykiety itp.
- Solidność – treści powinny być kompatybilne z różnymi przeglądarkami i technologiami wspomagającymi np. czytnikami ekranu.
Co obejmuje EAA? Na czym polega dostosowanie platform e-commerce do standardów WCAG?
EAA wprost odwołuje się do międzynarodowych wytycznych WCAG, które są standardem w dziedzinie dostępności cyfrowej. 28 czerwca 2025 r. zaczną obowiązywać zasady WCAG 2.2. Dostosowanie platformy zakupowej do WCAG oznacza wprowadzenie szeregu zmian, które ułatwią korzystanie z e-sklepu wszystkim użytkownikom. Główne obszary, na które należy zwrócić uwagę, to:
- Teksty alternatywny dla obrazów (alt text) – wszystkie obrazy w sklepie powinny mieć opisy tekstowe, które mogą być odczytywane przez czytniki ekranowe dla osób niewidomych lub słabowidzących.
- Odpowiedni kontrast kolorów – kolory tekstu i tła powinny zapewniać odpowiedni kontrast, aby były czytelne dla osób z wadami wzroku.
- Nawigacja za pomocą klawiatury – użytkownicy powinni móc swobodnie poruszać się po platformie za pomocą klawiatury, bez konieczności korzystania z myszki.
- Struktura nagłówków – organizowanie treści na stronie poprzez prawidłowe użycie nagłówków (H1, H2, H3 itd.).
- Formularze – ich pola powinny być czytelnie oznaczone, a komunikaty o błędach zrozumiałe i łatwe do zlokalizowania.
- Napisy i transkrypcje dla materiałów wideo/audio – Jeśli e-sklep udostępnia treści multimedialne, powinny posiadać one transkrypcję lub audiodeskrypcję.
- Responsywność – strona powinna dostosowywać się do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń, aby zapewnić komfort użytkowania na różnych typach urządzeń np. smartfonach, tabletach i komputerach.
WCAG a SEO, czyli dlaczego warto stosować się do wytycznych?
Wdrożenie WCAG ma pozytywny wpływ na SEO. Wiele z praktyk zalecanych przez WCAG pokrywa się z dobrymi praktykami SEO i UX. Przykładem mogą być:
- Teksty alternatywne dla obrazów, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć zawartość obrazów.
- Prawidłowa struktura nagłówków ułatwiająca wyszukiwarkom indeksowanie treści strony.
- Dostępność nawigacji ponieważ strony, które są łatwiejsze do przeszukiwania dla użytkowników, są również łatwiejsze do przeszukiwania dla robotów wyszukiwarek.
- Responsywność – Google i inne przeglądarki od dawna premiują strony mobilne.
- Poprawa UX – strony dostępne i intuicyjne, to strony wyżej oceniane przez np. Google.
Jestem klientem Comarch e-Sklep – jak mogę dostosować mój sklep do EAA?
Jesteś już klientem Comarch e-Sklep i chcesz dostosować swój sklep do wymogów EAA? Przygotowaliśmy dla Ciebie szereg materiałów i narzędzi, które pomogą Ci w tym procesie. Na naszej stronie pomocy znajdziesz kompleksowe artykuły i instrukcje, które krok po kroku odpowiedzą na Twoje pytania.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą bazą wiedzy:
- Posiadam nowy szablon Comarch (Topaz, Rubin, Dla Gastronimii, Szfir, One Page Shop)
- Posiadam stary szablon Comarch (Bursztyn, Opal lub Agat)
- Posiadam własny szablon
- Przewodnik dla Programistów oraz Partnerów Comarch
Nie czekaj! Zacznij działać już dziś i spraw, aby Twój e-Sklep był dostępny dla wszystkich. Z Comarch e-Sklep to proste i skuteczne!